SPIS TREŚCI
WRC
RAJD DAKAR
MOTO GP
FORMULA 1
|
WORLD RALLY CHAMPIONSHIP
Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC, World Rally Championship)
WRC jest klasą rajdową specjalnie przygotowanych samochodów fabrycznych na trasach rajdowych całego świata. W rajdach, w przeciwieństwie do wyścigów (np. Formuły 1) samochodem kierują dwie osoby: kierowca oraz jego pilot przekazujący mu na bieżąco parametry dotyczące trasy. Zawody odbywają się prawie zawsze w terenie (wyjątkami są krótkie odcinki specjalne na stadionach i placach, gdyż są one organizowane specjalnie dla kibiców) oraz na różnych rodzajach nawierzchni do których należą między innymi szuter, asfalt bądź śnieg. Sezon składa się z kilkunastu trzydniowych rajdów podzielonych na odcinki specjalne oraz na odcinki dojazdowe łączące poszczególne odcinki specjalne. Czas liczony jest tylko na odcinkach specjalnych (popularnych OS-ach). Kierowcy moga też otrzymać kary czasowe (np. za spóźnienie się na punkt kontroli), doliczane do końcowego czasu rajdu.
Wszelkimi regulacjami i zasadami w zakresie tego sportu zajmuje się FIA, czyli Fédération Internationale de l'Automobile.
HISTORIA
Historia cyklu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata sięga lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. Nazwa WRC jest skrótem od angielskiej nazwy World Rally Championschip. Pierwszy sezon pod patronatem FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) odbył się 1973 roku. Sezon składał się wtedy z 13 rund (potem liczba rajdów była nieco mniejsza). Jedyną klasyfikacją jaka była zaliczana to klasyfikacja konstruktorów. W mistrzostwach sklasyfikowano 20 zespołów. Pierwsze tytuł mistrzowski wywalczył zespół Alpine-Renault. Samochodami ścigającymi się wtedy były auta Grupy 2 i 4. Miały one napęd na jedną oś i moc około 250 KM. Rajd Mistrzostw Świata rozgrywano przez siedem dni i taką tendencję utrzymano aż do roku 1994. W 1979 roku również kierowcy mogli walczyć o indywidualny tytuł Mistrza Świata.
Od roku 1973 Rajdowe Mistrzostwa Świata zmieniły się bardzo mocno - Teraz jest to najbardziej prestiżowy i globalny cykl rajdowy na świecie. Rajdy odbywają się na 5 kontynentach. Postęp dokonał się nietylko wśród samochodów, ale też w całej oprawie mistrzostw. Samochody oraz same rajdy są coraz bezpieczniejsze, zaawansowane technologicznie transmisje telewizyjne docierają do wielu krajów świata. W ostatnich czasach rajdy przeżywają jednak kryzys - coraz większe koszty powoli zmieniają sportową walkę w większy biznes (podobnie jak jest z Formułą 1). FIA ciągłymi zmianami stara się zwiększyć cały czas zainteresowanie tą dyscypliną. My kibice mamy nadzieję, że zmiany szybko przywrócą znowu wielką popularność rajdów samochodowych.
SAMOCHODY WRC
Samochody klasy WRC bardzo różnią się od samochodów produkowanych seryjnie. Są stworzone do szybkiej jazdy w różnych warunkach, zarówno po trasach asfaltowych, jak i po nawierzchniach luźnych (szutrowych). Są zdolne do przejazdu przez płytką rzekę czy do wielometrowego skoku przez hopę. Potrafią doskonale przyspieszać, hamować o wiele wydajniej od samochodów cywilnych i pokonywać zakręty z prędkościami niewyobrażalnymi dla przeciętnego kierowcy.
Każdy samochód specyfikacji WRC obowiązują regulacje przygotowane przez FIA. Definiują one zakres dozwolonych przeróbek w stosunku do drogowej wersji pojazdu, który jest bazą dla samochodu rajdowego, ograniczają maksymalną moc silnika (obecnie do około 300KM), minimalną masę pojazdu i precyzują wymagania w stosunku do wyposażenia odpowiedzialnego za bezpieczeństwo załogi. Silnik może mieć maksymalnie 2000cm^(3) pojemności, z reguły posiada turbosprężarke oraz sekwencyjną skrzynię biegów o wzmocnionej konstrukcji (w historii aut WRC spotykane były skrzynie posiadające od czterech do siedmiu przełożeń) oraz inteligentny napęd na cztery koła. Samochód ten musi być też przystosowany do poruszania się po normalnych drogach, gdyż musi przemieszczać się nimi pomiędzy metą jednego i startem kolejnego odcinka specjalnego.
LINKI
Oficjalny serwis WRC
|