SPIS TREŚCI
WRC
RAJD DAKAR
MOTO GP
FORMULA 1
|
MOTO GP
Grand Prix motorcycle racing (MotoGP Motocyklowe Mistrzostwa Świata) - najbardziej prestiżowe na świecie zawodowe wyścigi motocyklowe, odpowiednik samochodowej Formuły 1, nazywane też "klasą królewską", organizowane przez Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM).
Na "MotoGP" składa się seria 18. wyścigów torowych, odbywających się w piętnastu krajach na czterech kontynentach. Podobnie jak Formuła 1 "Królewska klasa" jest poligonem, do testowania najnowszych technologii z dziedziny konstrukcji motocykli i ich opon. Motocykle te mają masę do 150 kg, silniki benzynowe o pojemności do 800 cm3, osiągające moc do 230 KM i prędkości do 340 km/h. Hałas o natężeniu 130 decybeli jaki wytwarzają zmusza kierowców do używania stopperów.
Od sezonu 2007 wszystkie motocykle w najwyższej klasie, będą wyposażone w silniki o pojemności zmniejszonej do 800 cm3. Powodem były zbyt wysokie prędkości osiągane na torze przez zawodników. Kolejnym była śmierć w 2003 roku japońskiego motocyklisty Daijiro Kato po wypadku na japońskim torze Suzuka.
HISTORIA
Pierwsze wzmianki jakie ukazały się na temat szosowych wyścigów motocyklowych przypadają na koniec XIX w. we Francji. W 1949 r. FIM stworzyła jednolite przepisy torowych wyścigów motocyklowych oraz zorganizowała Motocyklowe Mistrzostwa Świata.
Zasady rozgrywania zawodów "Formuły 1 na dwóch kółkach" uległy znacznym zmianom na przestrzeni 50 lat. Już w 1946 roku podczas wyścigów motocyklowych zabroniono stosowania specjalnych paliw oraz silników z turbodoładowaniem, a w 1958 roku zabroniono stosowania owiewek "typu lotniczego".
Podczas ostatniego półwiecza motocykle tak ewoluowały, iż zmusiło to FIM do znaczących zmian w regulaminie. Dotyczy to głównie zastosowania nowych materiałów konstrukcyjnych zmniejszających masę pojazdów oraz elementów poprawiających jego dynamikę. Przez długi czas ramy motocykli były wykonywane z rur i elementów stalowych, ale pod koniec lat '70 XX w. dominować zaczęły konstrukcje aluminiowe. Najnowszym osiągnięciem techniki motoryzacyjnej jest coraz szersze i powszechniejsze stosowanie włókien węglowych (karbon), które z powodzeniem zastępują tradycyjne tworzywa sztuczne i metale. Stosowane są one głównie do produkcji owiewek, wsporników, błotników czy tarcz hamulcowych.
Wraz z rozwojem motocykli styl jazdy również uległ zmianie w porównaniu z tym z lat '50 i '60. Obecnie dominującym stylem jazdy jest tzw. "wysunięte biodro". Technika ta polega na maksymalnym przesunięciu masy ciała do wewnątrz zakrętu. Jako pierwszy ten sposób jazdy zaprezentował Holender Jarno Saarinen. Dzięki znaczącemu postępowi w konstrukcji opon i zawieszeń motocykli jazda z wysuniętym biodrem stała się powszechnym sposobem na jeszcze szybszą jazdę.
Motocykle klas Grand Prix
Motocyklami startującymi w klasach Grand Prix są prototypy, maszyny produkowane nieseryjnie, wyłącznie w celach wyścigowych. W kasach 125cc (silniki o pojemności skokowej od 80cc do 125cc) i 250cc (poj. silnika od 175cc do 250cc) używane są typy silników; dwusuwowe. Jednocylindrowe w klasie 125cc oraz jedno lub dwucylindrowe w klasie 250cc. W najwyższej kategorii, _Królewskiej_ regulamin zezwala na typ silnika, dwusuwowy pojemności do 500cc o maxymalnej liczbie czterech cylindrów oraz czterosuwowy o pojemności od 350cc do 990cc, bez limitu, co do ilości cylindrów.
Możliwość udziału w klasie MotoGP dwusuwów jak i czterosuwów wynika z faktu włączenia tych drugich dopiero cztery lata temu do wyścigów Królewskiej klasy. Stało się tak za sprawą przestarzałych już dwutaktowych 500-tek, które "wyżyłowane" były do granic możliwości, co zbliżało do martwego końca ich ewolucje. Wprowadzony został, zatem przepis o dopuszczeniu do wyścigów prototypowych czterosuwów o niemalże dwukrotnie większej pojemności. Większa pojemność miała nadrabiać straty spowodowane większą masą własną w porównaniu dwusuwowych leciutkimi dwusuwowymi pięćsetkami. Jak się okazało, spisały się one lepiej niż się tego spodziewano. Nieustające prace nad wzrostem mocy z jednoczesnym zrzucaniem kilogramów, prowadzą do powstawania prawdziwych monstrum na dwóch kołach, osiągając moce ponad 240KM, na ważącą nie całe 145kg maszyny. Prędkości uzyskiwane za pośrednictwem sześciostopniowych skrzyń biegów na torach wyścigowych przekraczają bardzo często wartość 330km/h!
Motocykle klasy MotoGP (istniejącej od 2002roku) regularnie wystawiają cztery fabryki japońskie, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha oraz malezyjska firma Proton. Od roku 2003 również i włoskie marki Ducati i Aprilia oraz austriacki zespół WCM podejmują walkę w tej kategorii. Do udziałów w rundach klasy MotoGP z dziką kartą zgłasza się również (od roku 2003) japoński zespół Moriwaki startując tylko w kilku rundach sezonu.
HONDA Bezdyskusyjnie najbardziej udaną konstrukcją wyścigówki klasy MotoGP w dodatku od początku swojego istnienia jest, Honda oznaczona symbolem RC211V. Doskonale spisująca się zarówno na prostej jak i w zakrętach. Przez trzy lata ścigania (2002-04) dosiadało jej aż 10 pełnoetatowych kierowców w czterech różnych zespołach wyścigowych. Valentino Rossi zdobył na nim dwukrotnie Mistrzostwo Świata klasy MotoGP (2002, 03). Przez wszystkie trzy lata w klasyfikacji producentów Honda zajmowała pierwsze miejsca. Wyposażona jest w silnik o pojemności 990cc, układ silnika V5 o kącie rozwarcia 75stopni. Rodzaj rozrządu; DOHC., cztery zawory na cylinder, razem 20 zaworowa głowica. Moc szacowana jest na około 240 KM osiągana przy ok. 14.500 tys. Obr./min. Waga 145kg. Z przodu wyposażona jest w 17 calowe obręcze kół jezdnych i 16,5 z tyłu. Fabryczne Hondy od wielu lat korzystają z opon Michelin_a. Z przodu znajduje się widelec teleskopowy z pełną regulacją oraz tylny amortyzator tzw. _New Unit Pro-link_ firmy Showa. Rama spawana jest z podwójnej rury aluminiowej.
YAMAHA Motocyklem uważanym za najbardziej zdolnym konkurować Hondzie jest Yamaha oznaczona symbolem YZR-M1. Co ciekawe ten właśnie prototyp został wyprodukowany jako pierwszy bo już w 2000 roku. Problemem jest głownie nie stabilność i nie dobory mocy. Na pełnym etacie przez 3 lata ścigało się na niej 8 pełnoetatowych kierowców w czterech zespołach wyścigowych. Aktualny Mistrz Świata, Valentino Rossi zdobył swoje trofeum właśnie na tej maszynie. W roku 2002 Max Biaggi był drugim zawodnikiem klasyfikacji końcowej. W latach 2002 i 2004 Yamaha zajmowała drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów, a w 2003 była na drugim miejscu. Yamaha wyposażona jest w silnik o pojemności 990cc, układ silnika rzędowy cztero cylindrowy. Rodzaj rozrządu DOHC, cztery zawory na cylinder, razem 16 zaworowa głowica. Moc szacowana jest na około 230KM a waga wynosi 148kg. Z przodu i z tyłu założone są 16,5 calowe obręcze kół jezdnych. Yamaha od lat związana jest z francuskim producentem opon Michelin_em. Zawieszenie przygotowuje firma Ohlins. Rama spawana jest z podwójnej rury aluminiowej.
LINKI:
Oficjalna strona MotoGP
Polskojęzyczna strona MotoGP
|