SPIS TREŚCI
WRC
RAJD DAKAR
MOTO GP
FORMULA 1
|
RAJD PARYŻ-DAKAR
Rajd Dakar (dawniej Paryż-Dakar ) jest dorocznym rajdem terenowym organizowanym obecnie przez Amaury Sport Organisation. Rajd dostępny jest również dla amatorów, którzy stanowią około 80% uczestników.
Jest to rajd terenowy, rozgrywany w o wiele trudniejszych warunkach niż rajdy płaskie _ zawodnicy podróżują przez pustynię, a długość odcinków specjalnych sięga kilkuset kilometrów dziennie. Z tego powodu używa się pojazdów terenowych, znacznie wytrzymalszych od używanych w rajdach płaskich (jak te z cyklu World Rally Championship) samochodów o nadwoziu typu sedan.
HISTORIA I TRASA
Historia rajdu sięga roku 1978, kiedy to Francuz Thierry Sabine zgubił się na pustyni w Libii podczas rajdu Abidżan-Nicea. Urzeczony pustynią uznał, że miejsce to jest idealne do rozgrywania rajdów. Pierwotnie trasa rajdu wiodła z Paryża we Francji do Dakaru w Senegalu z przeprawą promową przez Morze Śródziemne, jednak ze względu na różne czynniki, w tym zawirowania polityczne, rajd zmieniał lokalizację zarówno startu jaki i mety. Ostatni rajd serii Paryż-Dakar wyruszył z Paryża w 1994 r. Ze względu na sprzeciwy władz tego miasta, większość późniejszych edycji rozpoczynało się już gdzie indziej
Pierwszy rajd wystartował 26 grudnia 1979 roku z placu Trocadero w Paryżu
W trasę liczącą 10 000 km i prowadzącą przez tereny Algierii, Nigru, Mali, Saute-Volta i Senegalu wyruszyło 170 zawodników - wśród nich siedem kobiet. Meta jednak przywitała jedynie 74 uczestników _ a ta "charakterystyka" stała się wizytówką Dakaru. Najszybsi okazali się trzej motocykliści: Cyril Neveu, Gelles Comte i Phillipe Vassard. Jak wielką, dotąd nieznaną trudnością było pokonanie trasy Dakaru niech świadczy to że debiut tego legendarnego rajdu nie obszedł się bez ofiar śmiertelnych. Po upadku z motocykla, w wyniku odniesionych obrażeń zmarł Patrick Dodin, a prowadzący po połowie trasy Jean-Claude Olivier musiał wycofać się z powodu kontuzji.
Volkswagen, Yamacha, LADA czy BMW to niektóre z wielkich załóg koncernów które brały udział w rajdzie od samego początku. Odrębną klasyfikacje dla samochodów wprowadzono w drugiej edycji, w 1980 roku. Obecnie zawodnicy rywalizują w trzech kategoriach - motocykli, samochodów i ciężarówek. Trasa rajdu co roku ulega zmianom, ale jej dramaturgia zawsze jest wielka. Odsetek uczestników osiągających metę nigdy nie przekroczył połowy, dlatego też ze względu na rangę i trudy rajdu sam fakt jego ukończenia jest powodem do wielkiej satysfakcji. Historię i legendę Rajdu Dakar tworzą wielkie nazwiska kierowców Formuły 1 oraz mistrzów rajdów samochodowych i dyscyplin motocyklowych. Jacky Ickx, Juha Kankkunen, Ari Vatanen, Carlos Sainz, Colin McRae to tylko kilka znanych nazwisk rajdowców, w większości Mistrzów Świata i zwycięzców Dakaru.
Dla nich Dakar jest szczególnie wielką atrakcją, ponieważ już po zakończeniu kariery nadal mogą obcować ze sportem motorowym na najwyższym poziomie i odnosić w nim sukcesy. Nowy "nabytek" wspieranego przez Castro zespołu Volkswagen Racing _ Ari Vatanen, Rajdowy Mistrz Świata z 1981 roku, stał się legendą Dakaru wygrywając ten rajd aż cztery razy _ w 1987, 1989, 1990 i 1991 roku. Francuz Stephen Peterhansel aż sześć razy był zwycięzcą imprezy wśród motocyklistów. Jean-Louisie Schlesser, także Francuz, były kierowca Formuły 1, Mistrz Świata, konstruktor słynnych pojazdów "buggy" także już na zawsze będzie kojarzył się z tą właśnie imprezą. Od 1979 roku Rajd Dakar uległ wielu zmianom by rozrosnąć się do wielkiej organizacji społecznej, fundacji i imprezy sportowej w jednym. Trasa wiodła, w sumie przez 21 krajów, startują coraz doskonalsze, lepsze pojazdy, informacje z rajdu na bieżąco podawane są w Internecie, a komunikacja satelitarna stanowi podstawę na tych dzikich jeszcze obszarach. Jedno pozostało niezmienne- zapoczątkowany przez Thierryego Sabine sprawdzian, od 30 lat jest najbardziej prestiżową i legendarną z imprez rajdowych na świecie.
POJAZDY
Trzy podstawowe klasy, w jakich rywalizują zawodnicy, to:
- motocykle (włączając w to quady i motocykle z wózkiem bocznym)
- samochody (od maszyn typu buggy do małych ciężarówek)
- ciężarówki
- 290-0 km/h w 3,5 sekundy (hamowanie)
Wielu producentów traktuje rajd jako poligon doświadczalny dla swoich konstrukcji, starając się dowieść ich wytrzymałości, jednak większość pojazdów jest znacznie zmodyfikowana w porównaniu z egzemplarzami seryjnymi.
W przeszłości dominowały w rajdzie samochody głównie europejskich producentów, takie jak Land Rover, Range Rover, Mercedes-Benz (G-Class) i Pinzgauer. Pozostali producenci wystawiali poważnie zmodyfikowane konstrukcje (Rolls-Royce, Citroën, a nawet Porsche). W roku 2002 dominowały takie auta jak Mitsubishi (Pajero/Montero), Nissan, i Hyundai. Francuz Jean-Louis Schlesser zaprojektował i zbudował serię buggy, na których kilkakrotnie wygrywał rajd.
Wśród ciężarówek występują Kamaz, Tatra, Hino, MAN, DAF oraz Mercedes-Benz (Unimog).
Najpopularniejszą (i zajmującą czołowe pozycje) marką wśród motocykli jest KTM. BMW produkowało kiedyś motocykl enduro nazwany "Dakar", ale ze względu na dominacje KTM wycofało się z zawodów. Ostatnio coraz lepiej radzą sobie motocykle Yamaha.
LINKI
Oficjalny serwis rajdu
|